Pressmeddelande om Nattskiftets panelsamtal om trygghet för unga och vuxennärvaro i digitala miljöer, Almedalen 2021

Under årets digitala Almedalen arrangerade Nattskiftet på tisdagen ett panelsamtal om trygghet för unga och vuxennärvaro i digitala miljöer, vilket resulterade i ett mycket upplysande och givande samtal.

Almedalen 2021 hölls i år digitalt på grund av den fortfarande pågående Corona-pandemin. Då vi på Nattskiftet nyligen dragit igång med vårt e-sportprojekt med hjälp av finansiering från Arvsfonden, i syfte att öka tryggheten bland unga inom e-sport och dess relaterade miljöer, ville vi under årets Almedalsvecka bjuda in kunniga deltagare i ett samtal om dagens utgångsläge och vilka utmaningar och tänkbara lösningar som finns på de existerande problemen samt utforska frågan om vad som mer behöver göras i vårt gemensamma fortsatta arbete på området.

Panelsamtalet ägde rum den 6:e juli och var mycket givande. I panelen deltog inga mindre än Maria Dufva, Författare och opinionsbildare i frågor om ungas trygghet i digitala miljöer, Therése Hahne, Brottsutredare på polisen och en del av ”Grooming Stockholm” som utreder sexualbrott mot barn på nätet, Sarah Fagerström, Eventansvarig och projektledare på organisationen Female Legends samt Max Horttanainen, Förbundsordförande för Sverok, som är ett riksförbund för spelkultur som verkar för att samla, sprida och utveckla spelhobbyn i hela Sverige.

Nattskiftet vill tacka alla deltagande panelister för ett mycket upplysande och intressant samtal och ser fram emot fortsatt arbete och framsteg på området från samtliga både var för sig men gärna även i samverkan!

För att se samtalet i sin helhet, och alla andra kloka saker som sades, så kan ni se det på vår Twitch-kanal, här - som det också var premiär för Nattskiftet att använda - vilket vi tycker var superkul! Gå gärna in på kanalen och följ oss också, så får du också en notis nästa gång vi går live!

Nattskiftets fortsatta arbete kommer framöver bland annat handla om att bygga upp möjligheter för organiserad vuxennärvaro i linje med organisationens övriga arbete med trygghetsvandrande vuxna, men då i digitala miljöer och i sammanhang av de event som anordnas inom spelkultursammanhang. Därför vill vi också bjuda in samtliga civila och offentliga aktörer i detta spännande och viktiga arbete.

Vidare kommer vi planera för ytterligare informationsinsatser och fördjupande samtal och påverkansarbete mot lagstiftare och beslutsfattare på området för att örbättra förutsättningarna att fortsätta skapa mer trygghet och minimera risken för våld, hot och hat i våra digitala miljöer, med särskilt fokus mot barn och unga!

Vill ni veta mer om oss på Nattskiftet och det vi gör i vårt projekt, eller om ni vill veta mer om eller ta kontakt med några av våra paneldeltagare så maila oss på info@nattskiftet.org

Nattskiftet